نویسنده: مجید ولیمحمدی
ویراستاری: پایگاه توانمندسازی سَمَنها
مقدمه
اگرچه مایکروسافت هیچ وقت یک بنگاه اجتماعی نبوده ولی ذهنیت بیل گیتس همیشه کارآفرین و پیشرو بوده است. او میلیاردها دلار داراییاش را صرف ساخت یک بنیاد خیریه کرده که به پروژههای کارآفرینی در سراسر دنیا کمک مالی میکند. گیتس خودش ۲۸ میلیارد دلار به این بنیاد بخشیده است. کارآفرینان امروزی مثل ناتان بلچارزیک، برایان چسکی، و یکی از بنیانگذاران اربیانبی (AirBnB)که از ساخت استارتآپها میلیاردر شدهاند، راه بیل گیتس را دنبال کرده و قول بخشش نصف داراییهایشان در راه مصارف اجتماعی را دادهاند. با تیزهوشی اقتصادی این افراد، کارآفرینان اجتماعی توانستهاند تاثیرات بسیار مثبتی بر دنیا بگذارند.
برخی کارآفرینان اجتماعی فعالیت اقتصادیشان را با بخشش قسمتی از سود خود شروع کردهاند، مثل کمپانی کفش تام که در ازای فروش هر یک جفت کفش، یک جفت هم به خیریهها میبخشد. بعضی هم مثل گیتس یک فعالیت اقتصادی پایهگذاری کردهاند که سودش را برای تاسیس بنیادهای خیریه به کار میگیرند. کارآفرینی اجتماعی بخش پربازده اقتصاد است و حتی برخی دانشگاهها شروع به ارائهی مدرک تحصیلی در این رشته کردهاند. اگر شما هم میخواهید یک کارآفرین اجتماعی باشید و رویای تاثیر مثبت گذاشتن بر جهان پیرامونتان را در سر دارید، این پنج مورد لازم برای کارآفرینی اجتماعی در سال ۲۰۱۸ را به خاطر بسپارید.
1) بازاریابی
خیلی از مردم نگاه مثبتی به بازاریابی ندارند. داشتن استراتژی دقیق بازاریابی، مخصوصا برای موسسات غیرانتفاعی و بنگاههای اجتماعی کاملا ضروری است. مردم اگر ندانند شرکت شما وجود دارد چطور میتوانند جذب شما شوند. بازاریابی یکی از مهمترین فعالیتهایی است که کسب و کارها میبایست انجام دهند. حتی بنگاههای اجتماعی نیاز دارند که در این زمینه سرمایهگذاری کنند. احساسات منفی را که در مورد بازاریابی دارید کنار بگذارید. شما به بازاریابی نیاز دارید.
2) همکاری با کارکنان با استعداد
برای ایجاد یک کسب وکار موفق، باید افراد مناسب را انتخاب کنید تا در رسیدن شما به هدف کمکتان کنند. کارکنان پیشرو، آینده را میسازند و کمک خواهند کرد به موفقیت برسید. شما به تنهایی نمیتوانید این کار را انجام دهید و مهم است که با بهترین کارکنان همکاری کنید. آنها به رشد بلند مدت شما کمک خواهند کرد. ایجاد یک تیم مشارکتی برای بهرهوری و کارآیی ضروری است. بنابراین افراد موثر را در کار مشارکت دهید و کمک کنید مهارتهایشان را توسعه دهند تا بتوانند در رسیدن به اهداف شرکت به شما کمک کنند. کمک به پیشرفت کارکنان به حفظ استعدادهای برتر کمک میکند. ۷۶ درصد کارکنان خواهان امکان رشد در شغل خود هستند.
3) مشورت و الگوسازی
کارآفرینی اجتماعی مسیر دشواری است. شما علاوه بر چالشهای کارآفرینی، نگرانیهای دیگری هم خواهید داشت. یافتن الگوها و مشاورانی که به طور روزمره الهامبخش شما باشند، کمک میکند تا بتوانید در زمانهای سخت تصمیمهای درست بگیرید. مشاوران (منتورها) به شما کمک میکنند از اشتباهات رایج اجتناب کنید و کارآفرین بهتری شوید.
4) تامین مالی
مثل همه کسب وکارها، کارآفرینی اجتماعی هم قبل از هر اقدامی نیاز به تامین منابع مالی مطمئن دارد. گرچه وام، سرمایهگذاری سرمایهداران و… گزینههای خوبی هستند اما تنها گرینهها نیستند. جمعآوری پول از طریق فراخوان جمعی و دریافت وامهای قرضالحسنه برای بعضی از کسب و کارها انتخابهای بهتریاند. جمعآوری پول از طریق فراخوان جمعی (جمعسپاری) که از۸۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به ۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده نه تنها پول پروژهها را تامین میکند، بلکه باعث شناخت آن کسب و کار و جلب حمایت مردم میشود. کارآفرین اجتماعی میبایست به دقت بررسی کند که به چه میزان سرمایه نیاز دارد تا بتواند کسب و کار را راهاندازی کند و بهترین راه جذب آن سرمایه را پیدا کند.
5) سرسخت باشید
میخواهید به گرسنگی در جهان پایان دهید؟ کمربندتان را ببندید و آماده باشید. برای پیشرفت در کارآفرینی اجتماعی به سرسختی زیادی نیاز دارید. در حالیکه هدف شما میتواند نیروی انگیزهدهنده باشد، مهم است که متوجه باشید با سختیهای زیادی روبهرو خواهید شد. کارآفرینان اجتماعی با بدبینیها، تشریفات اداری و دیگر موانع ناامیدکننده برخورد میکنند. کسانی موفق میشوند که خوشبینی و سرسختی لازم برای ایجاد تغییرات واقعی را دارند.
منبع: ویکی نیکی